Když řemeslo i zákazník pláčou

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.

Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál NejRemeslnici.cz.

Krb: všechno nakřivo

Krb se nám na etapy snažili dělat přes rok (!), a stejně ho nikdy nedokončili. Pokaždé dorazila jiná parta, často nezkušení, nevyučení a nezaučení patlalové. Při bourání nám mj. zničili novou podlahu, krbovou vložku osadili křivě, na části stěn nedali tepelnou izolaci. I obezdívka byla křivá, z úhlu a špatně ukotvená. Objednanou krbovou římsu přivezli třikrát, vždy jinak křivou, nakonec ji zlomili atd.

Nakonec to zabalili úplně a odjeli, aniž by krb dokončili. Dokonce odmítli řešit všechny reklamace, kterých bylo opravdu hodně. Na výsledek jejich práce jsme si nechali vypracovat odborný posudek, soupis hlavních závad byl na celou stranu A4 – od chybného osazení přes několik nedodržených norem až po porušení požárních a jiných předpisů. Kvůli chybné instalaci jsme byli vyplaveni (plastový přívod vody se přímo dotýkal krbové vložky, takže se propálil a voda stříkala dovnitř do tělesa krbu) a podle posudku jsme nebyli daleko od vzniku požáru. Další právní kroky vůči tomuto dodavateli jsou ještě v jednání.

Krb jsme nakonec museli nechat zbourat a postavit znova od jiného dodavatele, tentokrát perfektně a k naprosté spokojenosti. 

Instalace krbu se může změnit v rok trvající peklo, pokud narazíte na neschopné řemeslníky. 

Instalace krbu se může změnit v rok trvající peklo, pokud narazíte na neschopné řemeslníky. 

Instalatér – „odborník“

Řemeslník pouze koupil nový kohoutek pro přívod vody, který zapojil pod dřez, a do potrubí připojil hadici na odpadní vodu. Nekontrolovala jsem jeho postup osobně, bohužel jsem dozor a platbu svěřila synovi.

Instalatér ani myčku po zapojení nevyzkoušel, vzal si 1700 Kč, i když po telefonu sliboval, že nebudu platit víc než 1500 Kč, a zmizel. Nenapadlo ho, aby mi zavolal, když se po zapojení myčka nevešla do skříně pod dřezem (nešla zavřít dvířka). Mohl ji umístit jinam. Sami jsme tedy myčku přestěhovali a poté jsme zjistili, že nevypouští vodu. Instalatér tvrdil, že je vše v pořádku, jeho povinností bylo prý jen zapojení myčky. Pozvala jsem tedy servisního technika (musela jsem si vzít v práci volno na celé dopoledne) a ten zjistil, že mistr instalatér nechal odpadní hadici zaslepenou, tzn., že z jejího konce před zapojením do odpadu neodstranil zátku, kterou výrobce dává do každé nové myčky (zátka byla zřetelně vidět na první pohled). Instalatér tvrdil, že nikdy žádnou zaslepenou hadici neviděl, a na můj dotaz, proč najednou z kohoutku u dřezu teče daleko slabší proud, odpověděl, že za to můžou staré trubky a pomohla by jedině jejich výměna za plastové.

Kolik by to stálo, jsem se raději ani neptala. Odšroubovala jsem perlátor na hubici pod kohoutkem dřezu, koupila za 52 Kč nový, vyměnila, a najednou z kohoutku teče zase silný proud... Na moji reklamaci reagoval jako zkušený podvodník – ať si zajistím znalecký posudek a dám ho k soudu.

Poučení: Příště se nejdřív podívám na stránky www.nejremeslnici.cz a na opravu osobně dohlédnu.

Pokud nejste s prací řemeslníka spokojeni, vadu ihned reklamujte. 

Pokud nejste s prací řemeslníka spokojeni, vadu ihned reklamujte. 

Pán, co si říká tapetář

S tapetářem jsme byli domluveni na vytapetování. První den se byl na vše podívat a slíbil, že do dvou dnů bude vytapetováno, že už to dříve jako školník dělal. Druhý den si stihl pouze nastříhat jednu tapetu a napenetrovat. Nechápu, co tam od 10 do 18 hodin dělal!!! Hlavně že se pořád chodil chlubit, jak je dobrej, že už má podruhé napenetrováno apod. Třetí den to byla naprostá katastrofa. Nepřečetl si návod uvedený výrobcem tapet, který doporučoval nanést lepidlo na tapetu, nikoli na zeď. Udělal to přesně naopak, takže vznikly hrozné bubliny. Jeden pás tapety vyhlazoval téměř hodinu, a stejně bez úspěchu! Takže jsem ho požádala, aby s prací přestal a zaplatil mi zničenou tapetu. Ještě měl tu drzost po mě chtít peníze za lepidlo a penetraci! Zřejmě nepochopil, že jsem chtěla vytapetovat, a ne pouze natřít zeď! Tohoto pána, co si říká řemeslník, rozhodně NEDOPORUČUJI. Svým neodborným jednáním nás pouze zdržel od jiné práce. Navíc ze tří setkání přijel dvakrát pozdě. S prací jsem byla absolutně nespokojená.

Tapetování vypadá jako jednoduchá práce, ale není. Pokud ji svěříte nezkušenému člověku nebo řemeslníkovi, který nerespektuje postup doporučený výrobcem, mohou se vám pod tapetami udělat bubliny nebo se mohou celé pásy odlepit.

Tapetování vypadá jako jednoduchá práce, ale není. Pokud ji svěříte nezkušenému člověku nebo řemeslníkovi, který nerespektuje postup doporučený výrobcem, mohou se vám pod tapetami udělat bubliny nebo se mohou celé pásy odlepit.

Poznámka: V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.